Megnövelhető-e az akku élettartalma, ha csak 80%-ig tart a töltés? Nem, sőt ajánlott legalább 3-4 töltésenként 100%-ig tölteni, mert 99% után az autó balanszolja az akkumulátort.
A CCS csatlakozós ZE50-es Zoek alkalmasak egyenáramú töltésre, így ha hosszú távon utazunk tudjuk őket tölteni nyilvános töltőállomások gyorstöltő pontján. Ilyen esetekben viszont ajánlott csak 80%-ig tölteni, mert 80% felett lelassul a töltés.
Varsányi Péter: Tévhit az elektromos autózásban a 20-80%-os „szabály”
Az egyik legmakacsabb tévhit az elektromos autózásban a 20-80%-os „szabály” (avagy bégetés), mely szerint az akkud sokkal tovább bírja, ha nem meríted 20% alá, és nem töltöd fel 80% fölé. Villanyautósok ezrei bohóckodnak időzítős konnektorokkal, nehogy véletlen több töltés menjen az akkuba, mint 80%. Ezért speciel kicsit hálás vagyok, mert jellegzetes károsodások érik a fedélzeti töltőt, amikor a betápot sorozatosan elvágod egy relével. Nem véletlen, hogy retesszel van védve a töltőcsatlakozó, nehogy áram alatt tudd kihúzni; és nyomógombbal történik a töltés leállítása is, és nem karos főkapcsolóval, hogy szabályosan tudd leállítani, ne csak elvágd a villanyt. De az „okos” magyar ember találékony, és megoldja, hogy tutira tönkretegye a fedélzeti töltőjét – a semmiért!
A 20-80%-os szabályt legkorábban egy BatteryUniversity nevezetű honlap írta le, a komment-szekció dátumai alapján még 2010-ben (!), tehát max. egy-két elektromos autó lehetett az utakon – de ők már akkor pontosan tudták, hogy 13 évvel később meg fogja ölni az elektromos autókat a 80% feletti töltés! Persze, ők mindent _IS_ tudnak: annyira „egyetem”, mint én „űregyetem”; csak át kellene írnom a domain regisztrációmat, hogy a varsanyipeter pont hu helyett VarsanyiSpaceUniversity legyek. És persze az összes ún. „mérési adatuk” osztható tízzel vagy százzal: ha csak 40-60%-on használod az akkut, akkor pl. ezerszer tovább bírja. Milyen mázli, hogy egy lítium akkumulátorban ilyen pontos számláló van beépítve, és pont akkor fog tönkremenni, amikor a negyedik számkerék is lép egyet.
Természetesen van _NÉMI_ igazság abban, hogy a 2010-es LCO kémiák, azaz a lítium-polimer mobiltelefon-akkuk tovább bírták, ha nem voltak csutkára töltve. Még egy mai iPhone is megáll a 80%-os töltésnél, és csak az ébredésed előtt tölti fel 100%-ra az akkut. Nem is használták az LCO kémiát soha elektromos autóban. Hasonlóképp érzékeny a 100%-os töltésre a korai Nissan LEAF-ek LMO+LNO keverék-kémiája; a Teslák NCA kémiája is jobban szeret 80%-on állni sokáig, mint 100%-on. (Update: a legújabb frissítéssel már a Teslák is 90%-os napi használatot kérnek!) Az LFP kémia meg pont attól nagyszerű, hogy ha 100%-ra töltöd, visszacsúszik 95%-ra, azaz „elpárologtatja” (elmelegíti) a felesleges töltést – ami amúgy pont a fokozottan nehéz balanszolása miatt kötelező bele! De ezt a hármat leszámítva nem nagyon látom nyomát, hogy egy lítium akkun segítene a 80%-os bohóckodás. A korai NMC kémiák (amik NMC111 vagy NMC333 néven futottak) talán még picit érzékenyek voltak a 90+%-ra, hiszen a korai eCar-okban általános volt, hogy 10-15% felső limitet tartott a BMS (avagy ezért volt jelentősen eltérő a nettó és a bruttó akkukapacitás), de a mai, modern NMC622 és NMC811-es kémiákra ez már semennyire sem igaz.
Ezen – az összefoglaló nevükön nikkel-gazdag – mai kémiák karakterisztikái már nyílegyenesen mennek a 100% irányába, sőt, még azon is túl: bár tűzveszélyességi-stabilitási okokból ugyanúgy 4,20V a megengedett maximális feszültségük, mint az összes lítium-ion akkunak, de bizonyos publikációkban 4,35-4,45, sőt néha 4,55V-ig is felveszik a kísérleti karakterisztikájukat, ahol azért már látszik a jellegzetes, felfelé kunkorodó görbe, ami a megnövekedett mechanikai-kémiai feszültséget jelzi. De 4,20V-ig még olyan nyílegyenes minden, hogy talán 98% felett látok csak némi ívet. Az elmúlt napokban többféle NMC811 cellát is kimértem, és az alábbi görbeseregen azért jól látszik, hogy semmi sem látszik: nem hogy 80%-on, de sem 90%-on, sem 95%-on.

A görbe alsó része pedig már olyan tartományba megy le, amit eCar esetén szinte alig használnak; szóval ott megint nincs értelme a 20%-ot nézegetni, mert egy mai BMS 3,35V-nál már simán tiltogat. De ha nézném, akkor is max. 5% lenne az a 20%. (Bezzeg a Tesla alsó értéke még 2,80V, hiszen az NCA kémia egy meglehetősen öreg és elavult kémiának számít ma már, pontosan 15 évvel a Tesla Roadster után.)
Szóval tessék csak nyugodtan 20-80%-ig töltögetni, mert szép bevételt hoz nekem a fedélzeti töltő javítás terén. De hogy a 80%-os maximális töltöttségtől egy mai akku már egy perccel sem fog tovább élni, erre kb. mérget lehet inni!
Észrevételed, javaslatod, véleményed van a tartalommal vagy az oldallal kapcsolatban? Várjuk üzeneted a hello@zoeguru.hu e-mail címre!
| Hasznos neked ez a tartalom? Támogasd az oldal működését te is! | ![]() |
